Wyjazd integracyjny przewodniczących i członków kół terenowych do Wilna

W dniach 25-27 maja 2018 roku przewodniczący kół terenowych Stowarzyszenia Bractwo Prawosławne św. św. Cyryla i Metodego oraz bratczycy z całej Polski odwiedzili Litwę. Kilkanaście osób miało możliwość zobaczyć Druskienniki, Wilno i Troki. Pierwszego dnia celem wycieczki było położone wśród lasów sosnowych nad Niemnem, piękne, słynące z leczniczych wód mineralnych miasteczko Druskienniki. Pani przewodnik pokazała bratczykom najatrakcyjniejsze zakątki miasta, mieliśmy też możliwość odwiedzić zabytkową, wzniesioną w 1865 r., drewnianą cerkiew Ikony Matki Bożej „Wszystkich Strapionych Radość” . Otwarcie sezonu letniego w Druskiennikach, które miało miejsce akurat w dniu naszego przyjazdu, dostarczyło bratczykom wielu atrakcji.

Kolej dzień wycieczki – 26 maja, poświęcony był zwiedzaniu Wilna. Stolica naszych sąsiadów to stare, piękne miasto, którego historia nieodłącznie związana jest z Polską. Wilno w swoim bogactwie oferuje tak wiele do obejrzenia, że jeden dzień to zdecydowanie za krótko. Nasz przewodnik starał się jednak pokazać najpiękniejsze miejsca położone w obszarze Starego Miasta oraz dzielnicy Zarzecze. W obrębie Starego Miasta przenikają się ślady różnych wyznań. Nas najbardziej interesowały oczywiście przepiękne stare cerkwie. Miasto zaczęliśmy zwiedzać od Ostrej Bramy. Następnie odwiedziliśmy znajdujący się w pobliżu monaster i cerkiew Świętego Ducha. Później udaliśmy się do cerkwi św. Mikołaja Cudotwórcy. Odwiedziliśmy też cerkiew św. Paraskiewy (Piatnicka) oraz kilka innych świątyń. Mieliśmy możliwość zwiedzić odbudowany kilka lat temu zamek Wielkich Książąt Litewskich i Uniwersytet Wileński. Przewodnik pokazał nam domy Słowackiego i Mickiewicza oraz urokliwe zaułki miasta. Punktem obowiązkowym była też piękna katedra św. Anny.

Po obiedzie bratczycy zbierali siły na kolejny dzień. Niedzielę rozpoczęliśmy Boską Liturgią w cerkwi Świętego Ducha.  W drodze powrotnej do Białegostoku odwiedziliśmy położony na uroczej wyspie zamek w Trokach.

Wyjazd był doskonałą okazją do integracji. Bratczycy wymienili się kontaktami oraz swoimi refleksami na różne tematy. Pan Jan Bołtromiuk umilił nam czas spędzony w autobusie swoimi opowieściami o świętych miejscach, które miał możliwość odwiedzić podczas swoich podróży po świecie.  Czas wolny bratczycy spędzili na rozmowach i spacerach. Doskonała pogoda podczas całego wyjazdu sprawiła, że wszystkim dopisywały dobre humory.